آوای هستی

آنچه اصل است، از دیده پنهان است. آنتوان دوسنت اگزوپری

آوای هستی

آنچه اصل است، از دیده پنهان است. آنتوان دوسنت اگزوپری

به یاد پری زنگنه


پری زنگنه

پری زنگنه



پری زنگنه شهرت خود را مدیون آوازهای محلی ای است که سال ها پیش با تنظیم فریدون شهبازیان خواند و کاست هایی از آن ها نیز توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهیه شد . از آن سال ها، بسیاری از مادران کودکانشان را با لالایی او خواب کردند . او با صدای آرامش بخش و رویایی خود می خواند :

لای لای لای لای

گل لاله

پلنگ در کوه چه می ناله

برای دختر خاله

پری زنگنه از یک خانواده کاشانی الاصل است که در سال 1318 در تهران به دنیا آمد . اولین درس ها را در زمینه ی ردیف های ایرانی نزد نصرالله زرین پنجه خواند و بعد در هنرستان عالی موسیقی تهران نزد اولین باغچه بان ، تعلیم اپرا دید . سپس برای تکمیل آموخته هایش به آلمان ، اتریش و ایتالیا رفت .

او حدود بیست و هشت سال پیش در یک حادثه ی رانندگی بینایی اش را از دست داد و در واقع پس از این حادثه کار هنریش را به طور جدی آغاز کرد . در شانزدهم خرداد 1351 نخستین رسیتال خود را در تالار رودکی برگزار کرد . وی علاوه بر تکثیر نوار کاست ، در اپراها و کنسرت های مختلفی شرکت کرد و از جمله اپرای "دون کارلوس" به کارگردانی والترپل که در آن نقش "صدای آسمانی" را بازی می کرد .

صدای او سوپرانو لیریک است .

به جز این در زمینه موسیقی ایرانی ، ترانه ی "ای نوع بشر" ساخته علی اکبر شهنازی با شعر امیر جاهد را که در آواز اصفهان می باشد ، با تنظیم فرامز پایور در تالار رودکی بازخوانی کرده است .

پری زنگنه پس از انقلاب به طور پراکنده به اجرای خصوصی برنامه پرداخته بود و برای اولین بار در جشنواره گل یاس در مهر 1377 به اجرای عمومی پرداخت و پس از آن کنسرت های بسیاری در نقاط مختلف شهر تهران اجرا کرد . او در این سالها بیشتر در امور خیریه و انتشار شعرهای کوتاه و تالیف کتاب " آوای نامها از ایران زمین" فعال بوده است .

 

با این توضیحات ترانه های محلی ایران را با صدای وی دانلود کنید :

 

1 – لالایی   دانلود

2 – دست به دستمالم نزن  دانلود

3 – عزیز جون (مازندرانی)  دانلود

4 – عزیزم سوزه  دانلود

5 – دختر شیرازی  دانلود

6 – آی لیلی  دانلود

7 – شکار آهو  دانلود

8 – رشید خان  دانلود

9 – مستم مستم  دانلود

10 – دایی بلال  دانلود

11 – دو به دو دانلود

12 – بارون بارونه  دانلود

13 – اسمر اسمر  دانلود

14 – قد بلند  دانلود

15 – میخوام برم کوه  دانلود